7 نصائح عشان تحافظى على نفسك من خطر الكورونا فى فترة الحمل - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الصحة العامة > صحة المرأة > 7 نصائح عشان تحافظى على نفسك من خطر الكورونا فى فترة الحمل

7 نصائح عشان تحافظى على نفسك من خطر الكورونا فى فترة الحمل

7 نصائح عشان تحافظى على نفسك من خطر الكورونا فى فترة الحمل

فترة الحمل من أهم وأصعب الفترات فى حياة اى ست وبعد انتشار فيروس كورونا وبالرغم انه مفيش اى دليل علمى على زيادة  قابلية الحامل للاصابة بفيروس كورونا لكن زاد القلق والاسئلة عند ستات كتير عن خطورة الفيروس ده عليهم فى فترة الحمل وهل الفيروس ممكن يمثل خطر على حياة الجنين ولا لا غيرها كتير من الاسئلة اللى بتشغل بال ستات كتير فى الفترة دى عشان كده كلينيدو هتعرفك أهم 7 نصائح عشان تحافظى على نفسك وعلى طفلك وهنجاوبك على كل الأسئلة اللى بتشغلك الفترة دى  :

 

1- اهتمى بتقوية جهازك المناعى :

فى فترة الحمل بتواجه الست تغيرات مناعية وفسيولوجية كتير عشان كده مهم جدا فى فترة دى سواء مع انتشار الفيروس او فى عدم وجوده انك تهتمى بأكل كميات كافية من الفواكه والخضروات الغنية بالفيتامينات وخاصة فيتامين  سى عشان تقوي جهازك المناعي وتحافظى على صحتك وصحة طفلك , ومن أهم مصادر فيتامين سى :

  • الفراولة
  • الجوافة
  • البرتقال
  • الفلفل
  • الليمون
  • القرنبيط

2- احرصي على شرب كميات كافية من المياه :

احرصي دائما على شرب كميات كافية من المياه ( على الأقل 8 كوبايات يوما ) و ده لان المياه بتساعد الحفاظ على صحة الجنين وتغذيته وكمان بتساعد على تقوية جهاز المناعة عند الأم واللى بيلعب دور مهم جدا فى حماية الجسم ضد اى فيروسات .

3- زيارة الطبيب فى حالة الضرورة فقط :

من المعروف ان الست فى فترة الحمل بتتابع مع الطبيب وبتروح العيادة بشكل منتظم عشان تطمن على صحتها وصحة الجنين ولكن فى الفترة دى نصيحتنا لكل ست انها تقلل الزيارات دى وتكتفى بسؤال الطبيب عن طريق التليفون عشان تتجنب التجمعات والاختلاط وانتقال العدوى وتكون الزيارة بس فى الحالات الضرورية وفى الحالة دى ضرورى تحددى معاد مع الدكتور عشان متضطريش للانتظار فى العيادة اوقات طويلة .

4- احرصي على استخدام المعقمات والمطهرات :

بيتنقل الفيروس بسهولة جدا من شخص للتانى عن طريق الاسطح الملوثة او عن طريق التلامس عشان كده نظافتك الشخصية ونظافة بيتك من اهم الحاجات اللى لازم تحرصي عليهم فى الفترة دى وبننصحك بالحرص على غسل ايديكى باستمرار لمدة متقلش عن 20 ثانية وكمان احرصي على نظافة الأسطح المحيطة بيكى وكمان نظافة ادواتك الشخصية وعقميهم دايما بالمطهرات .

5- ابعدى عن المصابين بأعراض الانفلونزا حتى لو كان دور برد بسيط :

أعراض الإصابة بفيروس كورونا بتتشابه بدرجة كبيرة مع أعراض دور البرد العادى عشان كده بننصحك بالبعد عن الأشخاص المحيطين بيكى لو ظهرت عليهم أى عرض من اعراض البرد زى السعال وارتفاع الحراره أو العطس وغيرهم .

6- لو ظهرت عليكى أعراض الإصابة لازم تتصرفي صح :

فى حالة ظهور أعراض زى السعال او العطس او ارتفاع بسيط فى درجة الحرارة بلاش تتسرعى وتروحى اى مستشفى عشان تتجنبى التجمعات و اول حاجه تعمليها انك تطبقي العزل المنزلي علي نفسك عن الأشخاص المحيطين بيكى وتشربى كميات كافية من المشروبات السخنه و استشيرى الطبيب عن طريق التليفون قبل ما تاخدى اى مسكن وفى حالة زيادة أعراض التعب فى الحالة دى بننصحك بسرعه زيارة طبيب عشان ياخد الاجرائات اللازمة .

7- متخليش الاشاعات تاثر عليكى فى الفترة دى :

انتشرت اشاعات كتير الفترة دى زى :

  •  الحامل بتكون معرضة اكتر للاصابة بالفيروس لكن مفيش اى دليل علمى يؤكد المعلومة دى .
  • الفيروس بيتنقل من الام المصابة الى الطفل .. والحقيقة ان الفيروس بيتنقل عن طريق التنفس أو اللمس ومفيش اى دليل يؤكد انتقال العدوى من أم مصابة الى الطفل .
  • احتمالية الإجهاض بتزيد نتيجة الاصابة بفيروس كورونا .. والحقيقه ان مفيش اى دليل علمى على الكلام ده ومحصلش اى عملية إجهاض لغايه الوقت ده بسبب الاصابة بالفيروس .

هيفيدك انك تقري موضوع معلومات غلط عن فيروس كورونا المستجد

كلينيدو بتتمنى ليكى ولطفلك كل الصحة والقوة .

للحجز عند اشطر دكاترة النساء 


احــجــــز النـــهاردة