7 فوائد للصيام على الصحة العامة  - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الامراض > عام > 7 فوائد للصيام على الصحة العامة 

7 فوائد للصيام على الصحة العامة 

7 فوائد للصيام على الصحة العامة 

أثبتت دراسات قام بيها العلماء أن صيام شهر رمضان ليه فوائد كتير على صحة الإنسان و ده لان الجسم فى فترة الصيام بيقدر يتخلص من السموم بسهولة اكتر من الأيام العادية وكمان بيساعد الصيام على علاج أمراض مختلفة زى أمراض القلب والاكتئاب وارتفاع نسبة الكوليسترول فى الدم وغيرها كتير من الامراض  لو اتبعنا عادات غذائية سليمة ونظام حياة صحي تعالو نتعرف على اهمية الصيام ودوره فى تحسين الصحة العامة بشئ من التفصيل : 

  • تحسين وظائف الدماغ : 

يساعد الصيام على تحسين وظائف الدماغ عن طريق انتاج الخلايا العصبية واللى بيساعد فى تحسين الإدراك وكمان بيقلل من الإحساس بالاكتئاب وبيساعد فى علاج الزهايمر وكمان علاج الادمان . 

  • تنظيم السكر فى الدم : 

بيلعب الصيام دور مهم جدا فى تقليل نسبة الانسولين الى بيتم افرازها يوميا من البنكرياس وكمان بيساعد على زيادة معدل حرق الجلوكوز لإنتاج الطاقة وبالتالى بيقلل نسبة السكر فى الدم ولكن بننصح مريض السكر بضرورة استشارة الطبيب المختص قبل فترة الصيام . 

اعرف عن :- ايه هو السكر الكاذب ؟

  • يساعد فى فقدان الوزن : 

أكدت الدراسات اهمية الصيام فى فقد الوزن و ده لان الصيام بيمنع تخزين الدهون فى الجسم وبيساعد على حرقها لأن الجسم يعتبرها مصدر أساسي للطاقة وكمان بيساعد على وحرق الجلوكوز لإنتاج الطاقة وكمان بيساعد على تقليل الرغبة في أكل الأطعمة الغير صحية وبيزود الرغبة فى الاكلات الصحية زى الفاكهة والخضروات وشرب السوائل . 

  • يقلل من خطر الإصابة بأمراض القلب :

اتباع نظام غذائي صحي خلال شهر رمضان يعتبر من أكثر الطرق الفعالة فى التقليل من خطورة الإصابة بأمراض القلب لان الصيام بيساعد الجسم على خفض نسبة الدهون الثلاثية والكوليسترول وضغط الدم وهما من العوامل الأساسية اللى بتسبب أمراض القلب . 

  • يساعد فى الوقاية وعلاج الأورام السرطانية : 

أثبتت الدراسات قدرة الصيام على المساعدة فى علاج الأورام السرطانية وتحسين استجابة الجسم للعلاج الكيميائى وكمان تحسين صحة الجهاز المناعى لمساعدته فى مقاومة المرض وكمان الوقاية منه و ده لان الصايم بيحسن اداء الجسم فى مقاومة بعض الامراض المزمنة زى السكر والسمنة من الدرجة الثانية واللى بيكونو سببين أساسيين للاصابة بالمرض وبالتالي يحسن قدرة الجسم على الوقاية منه . 

اقرائي عن :- كل اللي محتاجه تعرفيه عن سرطان الثدى

  • تحسين وظائف الجهاز الهضمى : 

فى فترة الصيام يتمتع جهازنا الهضمي بفترة من الراحة وبتساعد الفترة دى على تحسين وظائف الجهاز الهضمي وتحسين عملية الهضم وتحسين اداء الأمعاء وتنظيم كمية السوائل داخل الجسم وكمان تشجع عملية التمثيل الغذائى وبالتالى حرق الدهون بكفاءة اكبر . 

  • تحسين الشعور بالجوع : 

يساعد الصيام على تنظيم عمل الهرمونات الموجودة فى الجسم وخصوصا الهرمون المسؤول عن الإحساس بالجوع وبيقدر الجسم انه يحس ويفرق بين الشعور الحقيقي بالجوع والشعور الوهمى بالجوع  و ده لأن الأشخاص المصابين بالسمنة المفرطة بيفقدوا قدرتهم على التمييز بين الشعور الحقيقي والوهمي بالجوع وكمان بيفقدوا القدرة على الإحساس بالشبع نتيجة لعاداتهم الخاطئة في الأكل . 

بالرغم من الفوائد المتعددة للصيام على الصحة العامة لجسم الانسان الا انه فى بعض الحالات ممكن يسبب ضرر كبير فى حالة الاصابة ببعض الامراض او فى حالة ضرورة تناول الادوية فى أوقات معينة من اليوم عشان كده من الضروري استشارة طبيب مختص قبل فترة الصيام . 

 

كلينيدو بتتمنالكم كل الصحة والقوة وبتوفرلكم اشطر دكاترة فى كل التخصصات تقدر تحجز فى اى وقت وعند أشطر دكتور عن طريق  Clinido.com

لحجز استشارة بالتليفون من وانت في البيت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *