بتحبى الميكب ؟ اعرفى اضرار استخدام الميكب على بشرتك

بتحبى الميكب ؟ اعرفى اضرار استخدام الميكب ومستحضرات التجميل على بشرتك

استخدام الميكب , كل يوم بتكونى عايزة تظهرى بافضل مظهر , والميكب هو شيء بيروحله معظمنا علشان يفضل شكله جميل في جميع الأوقات ,

ومع تطور صناعة المكياج باستمرار بتزيد اغراءات استخدامه و إقناعنا بأن القليل من كريم الأساس وبعض الماسكارا بيخلوا الشخص أكثر جاذبية وجمال ،

لكن محدش بيفكر فاثار استخدام الميكب على الجسم والجلد

اضرار استخدام الميكب ومستحضرات التجميل على بشرتك

انسداد المسام

لو كنتى بتستخدمى الميكب ونمتى من غير ماتغسلى وشك , لكن يمكن للنوم بالمكياج أن يسد مسام البشرة وويسبب ظهور حب الشباب على وشك .

كمان يمكن أن يهيج عينيك ويسبب ظهور نتوءات على الجلد القريب من عينيك.

الشيخوخة المبكرة

قد يؤدي ترك المكياج على بشرتك فترة طويلة إلى زيادة ظهور التجاعيد , و يمكن أن تتسبب أضرار أشعة الشمس أيضًا في الشيخوخة (وكتير من الناس مش بيستخدموا واقي من الشمس عند وضع المكياج )

, فيمكن أن تظهر بقع والتجاعيد نتيجة عدم حماية بشرتك بشكل صحيح.

وصول البشرة الجافة الى زيادة الجفاف أو الدهنية الى زيادة نسبة الدهون

يمكن لبعض منتجات التجميل أنها تخلى بشرتك أكثر جفافاً أو دهنية أكثر من العادى ,

بالإضافة لكده ، لما بيحاول الأشخاص أصحاب البشرة الجافة وضع المكياج على بشرتهم ، فيمكن للمكياج أنه يخلى بشرتهم أكثر جفافاً.
وتقدر تعرف ان بشرتك جافة من خلال أعراض زى الجلد المتقشر اما الوجه اللامع هو علامة على البشرة الدهنية.

ظهور حب الشباب

حب الشباب هو أحد الآثار الجانبية الأكثر انتشارا للماكياج فيؤدي وضع الكثير من المكياج على الجلد ، وخاصة البشرة الدهنية ، إلى سد المسام ويؤدي إلى تكوين الرؤوس السوداء وحب الشباب. وده بيتكرر بشكل أساسي لما بتكون منتجات المكياج جودتها قليلة .

التهابات العين

من المنتشر بين الستات اللى بتحط مكياج تقيل للعيون ,وبما أن العيون من أكثر مناطق الوجه حساسية. فان كثرة الماسكارا على الرموش وعدم التنظيف السليم للرموش يمكن أن يجعلها أرضًا خصبة للبكتيريا اللى بتؤدي إلى العدوى.

 


انواع البشرة و طرق العناية بيها

انواع البشرة و طرق العناية بيها


ارشادات استخدام الميكب

اغسلي وجهك كل ليلة

علشان تتجنبى ان تأذى بشرتك ، من الضروري انك تعودى نفسك انك متكسليش وتنامى بأى اثار للميكب على بشرتك , ويتم استخدام اولا مزيل المكياج ، وثانيًا غسل وجهك بمنظف للوجه.

نظف فرشك بانتظام

ممكن يكون من الصعب انك تنظف فرش المكيب بشكل منتظم ، لكنك محتاجه اانك تعملى كده مرة واحدة في الشهر.
لانه بيساعد التنظيف العميق للفرش على التخلص من البكتيريا الضارة الموجودة على الفرشاة ويمنع وصولها لبشرتك سواء – من العرق وخلايا الجلد الميتة – والبكتيريا اللى بتيجى من منتجات المكياج.

ابحثي عن منتجات المكياج التي تناسب بشرتك

تختلف بشرة كل وحدة عن غيرها ، علشان كده لازم تلاحظى كيفية تفاعل بشرتك مع المنتجات المختلفة لان بعض المنتجات ممكن تسبب جفاف بشرتك , في حين أن البعض الآخر قد يجعلها دهنية.
فمع التجربة واستبعاد اللى بيؤثر على بشرتك ، هتوصلى للى يناسبك
ثم يوصي العديد من أطباء الجلدية بمنتجات المكياج المعدنية لأنها غالبًا تكون أقل قسوة وضرر على بشرتك.

استخدم المرطب وواقي الشمس يوميًا

معظم الناس بتهمل استخدام المرطب وواقي الشمس كجزء من روتين المكياج اليومي ، ولكن ، هو مهم جدا لانه يساعد المرطب في التخفيف من الجفاف اللى ممكن يسببه المكياج ، ويمكن أن يساعد الواقي من الشمس في مكافحة الشيخوخة.
ولمحاربة جفاف الجلد ، حاولي تجنب وضع المكياج على الجلد المتقشر او الملتهب ولو كان لا بد من وضع المكياج ، فاستخدمي المرطب كأساس تحت مكياجك.


الشيب المبكر : مشكلة صحية اعرف عنها من الأسباب للعلاج

الشيب المبكر : مشكلة صحية اعرف عنها من الأسباب للعلاج


متشاركيش مكياجك مع شخص تانى او تستخدمى مكياج شخص تانى

لما تفكرى انك تستخدمى بعض انواع الميكب من صاحبتك مثلا فلازم تفكرى كويس لان مشاركة منتجات التجميل هى طريقة سهلة وميسرة لنشر البكتيريا وبيؤثر عليكى على المدى البعيد .

 

دى بعض الخطوات المهمة والبسيطة اللى هتساعدك الحصول على بشرة صحية وهتساعد هذه الخطوات على خلق بيئة آمنة لبشرتك و التخلص من حب الشباب غير المرغوب فيه والشيخوخة والبشرة الجافة أو الدهنية.


احجز دكتور جلدية شاطر فى مصر


 

Summary
استخدام الميكب
Article Name
استخدام الميكب
Description
استخدام الميكب , كل يوم بتكونى عايزة تظهرى بافضل مظهر , والميكب هو شيء بيروحله معظمنا علشان يفضل شكله جميل في جميع الأوقات
Author
Publisher Name
CliniDo
Publisher Logo