هل هنقدر نتغلب على فيروس كورونا مره تاني؟ - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الاسئلة الشائعة > هل هنقدر نتغلب على فيروس كورونا مره تاني؟

هل هنقدر نتغلب على فيروس كورونا مره تاني؟

هل هنقدر نتغلب على فيروس كورونا

في الحقيقة  دي مش اول مره البشرية  تواجه فيها فيروس كورونا  , لكن في تاريخنا المعاصر واجهنا الكورونا قبل كده  في شكلين مختلفين من الفيروس بيادوا الى وفاة الانسان , النوع الاول منه  ظهر في الصين سنة 2002 واتعرف باسم “السارس” أو انفلونزا الطيور و اللي يعتبر شكل  من اشكال فيروس كورونا . و في 2012 ظهر فيروس كورونا و اللي بيسمي بـ “متلازمة الشرق الأوسط التنفسية” لأول مرة في المملكة العربية السعودية . و اخيرا ظهر فيروس كورونا الجديد في مدينة ووهان في الصين في ديسمبر اللي فات في سوق لبيع الحيوانات البرية . وفي المرتين السابقتين العلماء وصلوا لعلاج للفيروس حد من انتشاره و تسببه في وفاة عدد أكبر من الناس.

فهل هتقدر البشرية تتغلب على فيروس كورونا الجديد زي ما تغلبت على أشكاله المختلفة مرتين قبل كده ….. 

ايه هو فيروس كورونا؟

فيروسات كورونا هي فصيلة كبيرة من الفيروسات اللي بتسبب عدد من الأمراض  تبدأ من نزلة البرد , و توصل ل المتلازمة التنفسية الحادة (سارس), و فيروس كورونا الجديد ميختلفش كتير عن اشكاله السابقه , زي “السارس”و “متلازمة الشرق الأوسط التنفسية” في  نوع الأمراض اللي بيسببها.  وده بينقلنا للسؤال اللي جاي ….

ايه هي اعراض فيروس كورونا؟ 

اعراض فيروس كورونا المستجد في البداية تشبه نزلات البرد الحادة  بتبدا بحمي وبيليها كحه جافه , ولان الفيروس بيتسبب في الإصابة بأمراض تنفسية حادة , بعدها باسبوع بيبدا المصاب بفيروس كورونا يعاني من ضيق في التنفس بيضطره انه يتنقل للمستشفى. 

وبحسب  منظمة الصحة العالمية  بتستمر فترة الحضانة للفيروس 14 يوم وهي الفترة بين الإصابة وظهور أعراض المرض .

ليه فيروس كورونا بينتشر بشكل سريع؟

بالرغم ان فيه اكثر من شكل من فيروس كورونا بيتنقل بين الحيوانات بس , إلا ان فيروس كورونا بيبدا ظهوره علي البشر بعد نقل العدوى من بعض الحيوانات إلى الإنسان فمثلا فيروس كورونا اللي بيسبب ” السارس”  انتقل من قطط الزباد إلى البشر في الصين سنة 2002 .

و انتقل فيروس كورونا المتسبب في متلازمة الشرق الأوسط التنفسية (Mers) من الجمال للبشر في  المملكة العربية السعودية سنة 2012 .

و كانت بؤرة انتشار فيروس كورونا المستجد من سوق لبيع الحيوانات البرية في مدينة ووهان زي ما ذكرنا قبل كده .

ولان الفيروس بينتقل بين البشر عن طريق السعال او لمس الاسطح اللي بتحمل الفيروس أدى ده لانتشاره بسهولة .

ازاي تحمي نفسك من فيروس كورونا ؟ 

افضل طرق الحماية من فيروس كورونا هي عن طريق اتباع الإجراءات البسيطة في النظافه ودي بعض الاجراءات اللي بتحمي من انتقال الفيروسات بشكل عام  ومنها فيروس كورونا .

  • اغسل ايديك بالماء والصابون لمدة 20 ثانية. 
  • امسح الأسطح والترابيزات بشكل مستمر لانها ممكن تكون حاملة للفيروس.
  • لو شفت حد بيعطس ابعد عنه لمسافه بتسمي “مسافة أمان” اتنين ل تلاته متر , وهي المسافة اللي بينتشر فيها الرزاز.
  • لما تعطس استخدم مناديل لتغطية الفم او استخدم اكمامك , وتجنب تماما استخدام ايديك.
  • تجنب لمس وجهك بشكل مستمر.
  • تجنب انك تسلم على حد باستخدام ايديك.

ازاي تحمي نفسك من فيروس كورونا لو بتسافر كتير؟ 

بحسب خبراء الصحة في خطوط الطيران استخدام الجوانتي او الماسك , مش بيقلل من فرص الإصابة بالمرض بالعكس ده بيخليك معرض اكتر لفرص ازدياد نمو الفيروسات  و البكتيريا في البيئة الرطبة في الايدين او حوالين الماسك.

علشان كده الحل الأمثل هو انك تغسل ايديك و تعقمها باستمرار لانها اكتر بيئة خصبة لنمو الفيروسات و البكتيريا و الجراثيم .

إزاي تحمي طفلك من فيروس كورونا ؟

بالاضافة للنقاط الموجودة في جزء ازاي تحمي نفسك من فيروس كورونا  أكد علي اطفالك غسل ايديهم   قبل الأكل ، وبعد استخدام الحمام ، أو الخروج والرجوع للبيت. 

حالات فيروس كورونا في مصر

  في شهر فبراير الجاري كانت أعلنت وزارة الصحة والسكان المصرية، ومنظمة الصحة العالمية عن ظهور أول حالة حاملة لفيروس كورونا في مصر وهي لشاب صيني   , واخدت وزارة الصحة كل التدابير اللازمة للتأكد من رعاية المريض و استقرار حالته الصحية الي ان تم شفاؤه , و كمان التاكد من ان الناس المخالطة ليه و بتتعامل معاه خاليين من المرض مع عزلهم لمدة 14 يوم, والتأكد من تعقيم المبني اللي كان مقيم فيه الشاب بالكامل.  

ووفرت وزارة الصحة المصرية , موقع  خاص بمتابعة كل جديد عن فيروس كورونا المستجد في مصر  زي عدد الحالات  المصابة بشكل يومي , وفرت كمان الوزارة مجموعة من الفيديوهات و الصور للتوعية بفيروس COVID19 , و ازاي نحمي نفسنا منه .  .

هل فيروس كورونا المستجد ليه علاج ؟

 لمواجهة فيروس كورونا العلماء حاليا  بيشتغلوا علي اتجاهين ” اللقاح و العلاج ” .  الاتجاه الاول اللي بيشتغل عليه العلماء هو انهم يوصلوا للقاح للفيروس, وده الاتجاه اللي بيشوفوا انه اكثر اهمية لانه بيحمي الناس من المرض و متوقع الوصول ليه خلال 6 أشهر وهي مدة قليله بالمقارنه مع المدة المتوقعة للوصول للعلاج واللي متوقع انها ممكن توصل لسنه .

 لكن في المقابل بعض شركات الادوية حاليا بتشتغل على الاتجاه التاني في مواجهة الفيروس و هو الوصول للعلاج .

 أخيرا و من الخبرات السابقة للتعامل مع فيروس كورونا نقدر نستنتج أن العلماء هيقدروا باذن الله يوصلوا للقاح أو علاج لفيروس كورونا  المستجد لكن في الحالتين هيفضل العامل الأهم في الوصول للعلاج او اللقاح هو الوقت. 

كلينيدو بتتمني ليكم دايما كل الصحة  و العافية

لحجز اشطر الدكاتره في التخصصات المختلفة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *