هل العلم قرب يتوصل لـ علاج فيروس كورونا - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الصحة العامة > معلومات طبية > هل العلم قرب يتوصل لـ علاج فيروس كورونا

هل العلم قرب يتوصل لـ علاج فيروس كورونا

علاج فيروس كورونا

هل العلم قرب يتوصل لـ علاج فيروس كورونا ؟!

بعد زيادة انتشار فيروس كورونا المستجد covid 19 وزيادة عدد الإصابات والوفيات بشكل ملحوظ , بدأ عدد كبير من العلماء فى كل انحاء العالم بالتجارب والأبحاث عشان يلاقو علاج يقضى تماما على الوباء ده او لقاح يساعد الجهاز المناعي على التعرف على الفيروس وبالتالي تطوير أجسام مضادة و الحماية من الاصابة بالفيروس .

لكن لغاية دلوقتى العلم مقدرش يتوصل لعلاج نهائى للفيروس  لكن مازالت أبحاث العلماء مستمرة وهتفضل المشكلة الأكبر وهو وجود 4 أنواع من الفيروس لغايه دلوقتى منتشرة حول العالم وده معناه انه وجود العلاج او اللقاح الى يساعد بالفعل فى علاج الفيروس مش معناه اختفاء الفيروس تماما بسبب اختلاف انواعه .

لكن الأمل بيكون فى اكتشاف علاج أو لقاح لنوع معين واللى ممكن يسهل اكتشاف العلاج لباقى الانواع وفى حوالى اكتر من 20 لقاح تحت الاختبار والبحث فى الوقت الحالى وبعضهم بداو بالفعل فى تجربته على البشر بعد ما أكد نجاحة على حيوانات التجارب.

وده بيدينا امل كبير ان العلماء يقدرو فى المستقبل القريب انهم يوصلو لـ علاج او لقاح للفيروس عشان كده خلونا نجاوب على بعض الاسئلة الى بتهم ناس كتير و نتكلم عن مجهودات العلماء فى دول العالم المختلفة وآخر ما توصلوا اليه فى كل بحث او تجربة قاموا بيها  ..

ايه هى أهم الأدوية واللقاحات اللى بيشتغل عليها معظم العلماء فى الفترة الحالية ؟ 

العلماء فى الوقت ده علقوا آمالهم على مجموعة من الأدوية واللقاح اللى كانت بتستخدم زمان فى علاج امراض تانية وبيحاولوا بالأبحاث والتجارب انهم يطوروا الادوية دى لعلها تكون علاج لفيروس كورونا .

ومن أهم الأدوية والعقاقير اللى تحت البحث والتجربة فى الفترة دى : 

  •  الكلوروكين : 

عقار الكلوروكين كان من أشهر العقاقير اللى تم استخدامها فى السنين الماضية فى مواجهة مرض الملاريا 

وكان من أكثر الأدوية انتشارا فى الوقت ده , وبالرغم من المؤشرات الإيجابية فى الأبحاث على عقار الكلوروكين الا انه مفيش دليل قاطع على فاعليته لعلاج فيروس كورونا ولا حصل على موافقة ك علاج للفيروس لكن نامل أن العلماء يقدرو يوصلو ل نتائج مبشرة فى وقت قريب .

  • البلازما : 

من أهم وأنجح التجارب  اللى قام بيها العلماء فى دول العالم المختلفة مؤخرا وهى استخدام بلازما الدم من أشخاص متعافين من فيروس كورونا لعلاج أشخاص مازالوا بيعانو من الفيروس ودا لان البلازما للأشخاص المتعافين بتحتوى على أجسام مضادة للفيروس تساعد المريض على مهاجمة الفيروس  وبالفعل بدأ العلماء فى دول كتير على تطبيق التجربة دى على عدد من المصابين واللى ظهر عليهم تحسن كبير خلال أيام وانخفضت عندهم أعراض الإصابة من ضيق فى التنفس والحمى وآلام الصدر والسعال وبعضهم كمان توقفوا عن استخدام أجهزة التنفس الصناعي بعد استخدام البلازما . 

نتائج العلاج بالبلازما في مصر مبشرة

استخدام بلازما المتعافين لعلاج كورونا في مصر

بالرغم من نجاح تجربة استخدام البلازما على عدد من المصابين وتحسن حالتهم بالفعل لكن منقدرش نحدد هل العلاج ده هينجح فعلا فى شفاء عدد كبير من الناس او على الاقل تحسين حالتهم لكن نأمل أن العلماء ينجحوا  قريبا فى التأكد من فاعلية الدواء وينجح فى علاج عدد كبير من المصابين بالفيروس . 

  • دواء Remdesivir : 

اثبت دواء Remdesivir فاعليته فى علاج مرض الإيبولا وكمان كان بيستخدم فى علاج فيروسات كتير عشان كده اتجه علماء كتير الى اجراء الابحاث والتجارب لتطوير دواء Remdesivir على امل انه  ينجح فى علاج فيروس كورونا المستجد لكن لغاية دلوقتى مفيش اى تأكيدات على فاعلية الدواء .

  • ادوية علاج الأيدز : 

بعد ما بدأ بعض العلماء بالبحث والتجارب على الأدوية المستخدمة لعلاج الايدز زى دواء

 ” itonavir R ” وكمان دواء ” opinavir L ” واللى اثبتوا فاعلية فى علاج مرض الايدز ولكن للاسف كانت النتائج سلبية فى محاولات العلماء لتطويره لعلاج فيروس كورونا .

  • أدوية علاج الجرب فى استراليا : 

العلماء فى أستراليا أعلنوا عن مؤشرات ايجابية ل تجاربهم المعملية على دواء مضاد للطفيليات ومن خلال التجارب الاولية تنبؤا بأنه قادر على قتل فيروس كورونا خلال 48 ساعة وعلقوا امل كبير على عقار “إيفرمكتين”  واللى من خلال التجارب المعملية اثبت قدرته على ازالة الحمض الريبي لفيروس كورونا ( المادة الوراثية ) بشكل فعال جدا خلال 48 ساعة لكن مازالت ك دى تجارب معملية ولسه لم يتم تجري هذا العقار على الأشخاص المصابين بالفيروس . 

هل بعد اكتشاف الدواء أو اللقاح ممكن يكون ليهم أعراض جانبية خطيرة ؟ 

 فكرة ان الدواء بعد اكتشافه يكون له أعراض جانبية خطيرة دى فكرة تسائل عنها ناس كتير لكن لغايه دلوقتى محدش يقدر يجزم عن وجود اعراض جانبية خطيرة او لا الا بعد التجارب الفعلية على أشخاص مصابين لكن فى العموم اى دواء او عقار بيكون ليه اعراض جانبية حتى الادوية المسكنة للالام بيكون ليها اعراض جانبيه والرقابة الصحية في كل دولة تتولى مسؤولية متابعة التجارب دى ونأمل قريبا اننا نلاقى الدواء المناسب بدون أعراض جانبية خطيرة .

هل إذا نجحوا فى اكتشاف لقاح هيكون صالح لكل الفئات العمرية ؟

بيقوم العلماء بتصنيع اللقاح واللى بيكون عبارة عن اجزاء صغيرة من الفيروس او البكتيريا ( عشان يقدر الجهاز المناعى على مهاجمتها ) اللى عاوزين نلاقى لقاح ضدها , وبعد ما يدخل اللقاح جسم الإنسان يبدأ الجهاز المناعى التعرف عليها و انتاج اجسام مضادة لمحاربتها وبالتالى الجسم بيكون اخد مناعة ضد الفيروس ده لكن للاسف من الموقع أنه فى حالة إنتاج عقار هيكون نجاحه أقل بين كبار السن وده مش بسبب اللقاح نفسه لكن بسبب ضعف المناعة الطبيعي عند كبار السن .

ايه اهم الاجراءات اللى مفروض نعملها لغاية ما يظهر الدواء أو اللقاح المناسب ؟ 

كلنا بنأمل ان العلماء ينجحوا فى الوصول الى العلاج او اللقاح المناسب للفيروس فى اقرب وقت ممكن لغاية ما ده يحصل لازم نحافظ على نفسنا وعلى المحيطين بينا ضد الاصابة بالفيروس ونحرص على بعض العادات المهمة زى : 

  • الخروج من البيت فى حالة الضرورة فقط .
  • الحرص على غسل الايدين بالماء والصابون لمدة متقلش عن 20 ثانية .  
  • شرب السوائل الدافئة يوميا .
  • تحسين صحة الجهاز المناعي عن طرق اكلات تقوي المناعة . 

التطور الكبير فى العلم خصوصا فى المجال الطبى بيخلينا نعلق امال كبيرة على مجهودات العلماء وأبحاثهم وتجاربهم فى الفترة دى وبنأمل في المستقبل القريب ان العلماء ينجحوا فى الوصول للعلاج المناسب لفيروس كورونا . 

كلينيدو بتتنمالكم كل الصحة والقوة.

للحجز عند اشطر الدكاترة في التخصصات المختلفة


احــجــــز النـــهاردة