ازاي تحافظ علي صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا ؟ - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الصحة العامة > صحة نفسية > ازاي تحافظ علي صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا ؟

ازاي تحافظ علي صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا ؟

صحتك النفسية أثناء الوجود في البيت بسبب كورونا

كتير من الناس بطبيعتهم مش بيحبوا قضاء و قت طويل في البيت , و خصوصا لو مجبرين على ده , وده ممكن بيدخلهم في دايرة اكتئاب وضيق . فعلشان تحافظ علي صحتك النفسية في الفترة دي انت محتاج انك تبص للموضوع على انه مجرد فترة من الحياة , ممكن تستفيد بيها في حاجات تانيه غير اللي كنت بتعمله في روتينك اليومي العادي  زي انك تمارس الرياضة من البيت , تتفرج علي افلام , تمارس هواياتك تسمع موسيقي , تتواصل مع اقاربك و اصدقائك عن طريق مواقع التواصل الاجتماعي او التليفون …. وغيرها .

ودي اهم النصائح علشان تحافظ علي صحتك النفسيه من كورونا

1- تجنب الشائعات والأخبار السلبية  :-

فيروس كورونا هو ماده خصبه للناس اللي بتحب تنشر اشاعات , وده بيصيب المتلقين للاخبار دي بالتورتر و القلق علشان كده تاكد من المصادر الي بتاخد منها معلومات عن كورونا .

2- خليك على تواصل :-

الإنسان بطبعه كائن اجتماعي  وبيحب التواصل وخصوصا في وقت الضغوطات بيحب يكون فيه ناس حوالية تقدملة دعم , علشان كده استغل الفرصه و تواصل مع أفراد اسرتك , وابنائك باباك ومامتك , واخواتك , وحافظ على تواصلك مع اصدقائك و عائلتك عن طريق وسائل التكنولوجيا الحديثة زي التليفون و وسائل التواصل الاجتماعي وخلي موضوعات حديثكم ايجابيه و خاليه من المعلومات المغلوطة .

3- واجه نفسك بمشاعرك :-

اذا كنت شخص معرض أكثر للاصابه بالفيروس , او اذا كنت بتعاني اصلا من القلق و التوتر واجه نفسك  بمشاعر القلق و الخوف اللي بتحسها و اعترف انها موجوده , من هنا هتقدر تعرف ازاي تتعامل معاها .

4- راقب متابعتك لاخبار كورونا

طبعا الاخبار عن فيروس كورونا هي اللي بتتصدر كل شئ سواء نشرات الاخبار ووسائل التواصل الاجتماعي او حتي كلام الناس , علشان كده لو متابعت الاخبار دي بتسبب ليك توتر وضغط حاول انك توازن الموضوع , متتقطعش عن العالم واخبار الفيروس لان مهم انك تعرف عنه علشان تحمي نفسك وعائلتك و لكن كمان حاول انك تحط حدود لمتابعتك للاخبار دي .

حافظ على صحتك النفسية بقدر حفاظك على صحتك الجسدية في وقت الكورونا , وحاول تدور على الايجابيات اللي حواليك .

كيلنيدو بتتمني ليكم كل الصحة .


للحجز عند اشطر دكاترة النفسية


احــجــــز النـــهاردة