النوبة القلبية Heart attack   - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الامراض > قلب > النوبة القلبية Heart attack  

النوبة القلبية Heart attack  

الذبحة الصدرية

النوبة القلبية  Heart attack  

بتحصل النوبة القلبية لما بتمنع جلطة دموية او تجمع دموى مرور وتدفق الدم فى الشريان التاجى (المسئولة عن تزويد القلب بالدم ) , ومنع تدفق الدم الى القلب يؤدى الى تلف جزء من القلب او تدميره كليا 

وده بيكون بسبب تراكم الدهون او الكوليسترول او مواد اخرى فى الشريان التاجى للقلب 

زمان كانت دايما النوبة القلبية تؤدى الى الموت , لكن مع العلم والتطور الطبى بقينا على علم باعراضها وطريقة معالجتها وممكن ان الشخص يصاب بنوبة قلبية ويفضل على قيد الحياة 

 فى عوامل كتير بقيت تؤثر على مدى تجاوب الجسم والعلاج للنوبة القلبية منها الاكل اللى بناكله , النشاط الجسمانى اللى بنمارسه , الضغوطات والتوتر اللى بنمر بيه ونمط الحياة الصحي والرياضة .

اعراض النوبة القلبية

تشمل أعراض النوبة القلبية : 

  • ضغط  أو ألم أو إحساس مؤلم بالصدر أو الذراعين ممكن ينتشر إلى الرقبة أو الفك أو الظهر
  • أوجاع في الصدر لفترات وشعور بالازدياد 
  • ألم متواصل في الجزء العلوي من البطن
  • ضيق تنفس
  • التعرق
  • الدوار والدوخة الشديدة 
  • الإغماء
  • الغثيان والقيء
  • عسر هضم او حرقة فى المعدة 

اعرف عن :-

الذبحة الصدرية 

أطعمة تضر جهازك الهضمى 

احمي نفسك من ألزهايمر – 10 اعراض مبكرة لمرض ألزهايمر

جلطة المخ أسبابها وأعراضها 

تنوع اعراض النوبة القلبية

اعراض النوبة القلبية تختلف من شخص لاخر , ممكن تظهر بشكل قوى عند شخص وتظهر عند اخر اخف بكثير  واحيانا بتظهر عند النساء باعراض اخف ومختلفة عن الرجال  فقد تشمل اعراض اخرى كالألم أو حرقة القلب في الجزء الأعلى من البطن – جلد رطب – دوخة – تعب غير عادي وبدون مبرر

وبعض الاشخاص يصابوا بالنوبة القلبية بدون ظهور اى اعراض عليهم , ومن الممكن ان تحدث النوبة القلبية  ولكن كلما زادت الاعراض كلما زاد احتمال الاصابة بالنوبة القلبية , ومن الممكن انها تحصل فى اى  وقت اثناء اللعب او الجرى او فى وقت الراحة 

نوبات القلب المفاجئة 

بعض النوبات القلبية بتحصل بشكل مفاجئ ولكن فى العادة الناس اللى بيحصلها نوبات قلبية مفاجئة تظهر عليهم علامات قبل حدوث النوبة بأسابيع او ايام  , او ساعات احيانا وهى حدوث الم شديد فى الصدر ويزداد الالم عند بذل مجهود وبيقل عند الراحة .

أسباب وعوامل النوبة القلبية 

السبب وراء الازمة القلبية هو انسداد واحد او اكثر من من الشرايين اللى بتزود القلب بالدم الغنى بالاكسجين , و الشرايين دى  تسمى “الشرايين التاجية” (Coronary arteries)، وهي تحيط بالقلب زى التاج  ومع مرور الوقت ، تضيق الشرايين التاجية ، نتيجة لتراكم طبقة من الكولسترول على جدرانها الداخلية ويحدث تجلط الدم واذا كانت الجلطة كبيرة نسبيا  , تسد مجرى الدم فى الشريان   وفى الحالة دى بيحصل تصلب الشرايين وهو احد اكبر اسباب النوبة القلبية 

هناك بعض الأسباب للنوبة القلبية الغير شائعة وهو حدوث تشنج فى الشريان التاجى , ما يؤدي إلى وقف تدفق الدم إلى جزء من عضل القلب. 

والسموم، مثل الكوكايين،والتبغ والمخدرات يمكن أن تسبب تشنجا قاتلا.

 

للحجز عند اشطر دكاترة القلب و الاوعية الدموية

عوامل الخطر للنوبة القلبية

هناك بعض العوامل اللى بتسبب فى مخاطر الإصابة بالنوبة القلبية و العوامل دى بتزيد فى البناء الغير مرغوب فيه  وتركم الرواسب الدهنية ( تصلب الشرايين ) اللى بتؤدي إلى تضيّق الشرايين في جميع أنحاء الجسم، بما في ذلك الشرايين الموصلة إلى القلب , وانت تقدر تقلل من عوامل الخطر اللى بتخليك معرض للاصابة بالنوبة القلبية .

 عوامل الخطر اللى بتزيد من خطر الإصابة بالنوبة القلبية تتضمن :

  1. تدخين التبغ : التعرض للتدخين لفترات طويلة 
  2. قلة النشاط البدني 
  3. العمر :  الرجال اللى  عمرهم من 45 عامًا أو أكبر والنساء اللى  تتراوح أعمارهم بين 55 عامًا أو أكبر هم أكثر عرضة للإصابة بنوبة قلبية من الرجال والنساء الأصغر سنًّا.
  4. زيادة ضغط الدم : من الممكن مع الوقت يسبب تلف فى الشرايين اللى بتغذى القلب 
  5. مرض السكر : عدم إنتاج القدر الكافي من أحد الهرمونات التي يفرزها البنكرياس(وهو الأنسولين) أو عدم الاستجابة من الجسم للأنسولين بشكل صحيح يؤدي إلى ارتفاع مستويات السكر في الدم وده بيزيد من خطورة الإصابة بنوبة قلبية
  6. زيادة كوليسترول الدم  (Hypercholesterolemia ) او ثلاثى الجليسريد (Triglyceride) فى الدم  بمعنى  أن ارتفاع مستوى الدهون الثلاثية ، وهي نوع من الدهون بالدم تتعلق بنظامك الغذائي، يمكن أن يزيد من خطورة تعرضك للنوبات القلبية  , وكمان  على الجانب الآخر، يقلل المستوى العالي من الكوليستيرول مرتفع الكثافة (الكوليستيرول الجيد) من خطورة تعرضك للنوبات القلبية.
  7. السمنة الزائدة : وهى مرتبطة بشكل كبير مع امراض تانى كتير منها ضغط الدم المرتفع والإصابة بالسكر , بمجرد انقاص الوزن بنسبة 10 % ده بيقلل خطر الاصابة بالنوبة القلبية .
  8. قلة النشاط البدنى : اللى بيمارسوا الرياضة ومحافظين على لياقتهم بيتمتعوا بصحة للقلب والاوعية الدموية جيدة , وبتقل فرص اصابتهم بالنوبة القلبية
  9. التوتر والقلق  : الضغوط النفسية بتزود من خطر الإصابة بالنوبة القلبية
  10. التاريخ العائلى :  لو كان اخوات او والديك او اجدادك ليهم تاريخ مع الاصابة بامراض القلب  فى عمر ( 55 للذكور فاكثر او 65 للاناث فاكثر ) بيزود من خطر الاصابة بالنوبة القلبية
  11. تعاطي المخدّرات : إن تعاطي المخدرات والعقاقير المنشطة ، زى  الكوكايين والمنشطات ، يمكن أن ينتج عنه تشنج في الشرايين التاجية وهو بيزيد خطر الإصابة بنوبة قلبية.
  12. هوموسيستئين (Homocysteine)، بروتين C وفيبرينوجين (Fibrinogen) :  الأشخاص اللى عندهم مستويات عالية من هوموسيستئين (Homocysteine)، بروتين C وفيبرينوجين (Fibrinogen) هما أكثر عرضة للإصابة بأمراض القلب.
  13. تاريخ الإصابة ب (تسمم الحمل) : ينتج عن هذه الحالة ارتفاع ضغط الدم أثناء فترة الحمل ، كما أنها تزيد من خطورة الإصابة بأمراض القلب على مدى الحياة.
  14. حالة الاصابة بامراض  المناعة الذاتية :  كمان  الإصابة بحالة مثل التهاب المفاصل الروماتويدي أو الذئبة يمكن أن يزيد من خطورة التعرض لنوبة قلبية.

 

مضاعفات النوبة القلبية 

مضاعفات النوبة القلبية ترتبط  بالاضرار اللى حصلت للقلب اثناء حدوث النوبة القلبية ومن الممكن ان تؤدى الى : 

  • اضطراب فى ضربات القلب : لو حصل ضرر فى عضلة القلب ممكن تتكون دوائر كهربائية بسيطة تؤدى الى عدم انتظام فى نظم القلب , البعض منها بيكون بسيط والبعض بيكون شديد ممكن يسبب الوفاة .
  • فشل القلب الاحتقانى (  (‏CHF – Congestive heart failure ) : تتسبب النوبة القلبية في تلف كثير من أنسجة القلب  , ولا تتمكن عضلة القلب المتبقية من ضخ  كمية من الدم كافية  خارج القلب يشكل طبيعى وسليم  ونتيجة لده ،  كمية الدم التي بتوصل  إلى الأنسجة والأعضاء المختلفة في الجسم تكون أقلّ من الطبيعي المعتاد، مما قد يسبب ضيق التنفس، التعب وتورم الكاحلين والقدمين , من الممكن ان يكون فشل القلب مؤقت خلال ايام او اسابيع  , وممكن ان يكون حالة مزمنة ناتجة عن ضرر كبير ودائم للقلب .
  • تمزق في عضلة القلب : من الممكن ان تتمزق بعض أجزاء عضلة القلب نتيجة النوبة القلبية فيسبب ثقب فى القلب اللى بيؤدى للوفاة . 
  • اضرار فى صمامات القلب 

الوقاية من النوبة القلبية 

مهما كان سنك لازم تاخد كل التدابير اللى تقيك من الاصابة بالنوبة القلبية حتى لو كنت اصبت قبل كده بالنوبة القلبية 

دور الادوية في الوقاية ومعالجة الأعراض مهم وكبير بجانب نمط الحياة وطرق التعايش 

الادوية : تلعب دور وخصوصا للاشخاص اللى اصيبوا بنوبة قلبية او للأشخاص المعرضين، بدرجة عالية، لخطر الإصابة بنوبة قلبية. ويجب الالتزام بالأدوية والنظام اللى بيوصفه الدكتور 

نمط الحياة : يلعب أسلوب الحياة دور كبير فى الوقاية من النوبات القلبية كمان بيساعد على التعافي والشفاء من الازمة القلبية :

  • الامتناع عن التدخين
  • عمل فحص لنسبة الكولسترول في الدم
  • عمل فحوصات طبية دورية بشكل منتظم
  • المحافظة على مستوى صحي من ضغط الدم
  • ممارسة الرياضة  بانتظام
  • الحفاظ على وزن صحي
  • التحكم فى التوترات النفسية والضغوطات والتغلب عليها
  • عدم شرب المشروبات الكحولية 

بنتمنى كل الصحة والعافية لمرضى القلب واصحاب الامراض المزمنة وبنتمنى الشفاء العاجل ليهم وانهم يقدروا يتغلبوا على الأمراض ويحافظوا على صحتهم .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *