7 طرق لحماية عينيك من الحساسية في الربيع - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الامراض > العيون > 7 طرق لحماية عينيك من الحساسية في الربيع

7 طرق لحماية عينيك من الحساسية في الربيع

الرمد الربيعي حساسية العين

مع بداية فصل الربيع بتحس بحكة في عينيك , بتدمع باستمرار و لونها احمر  ؟ دي بتكون أعراض الرمد الربيعي , لكن مش معني انك بتعاني من التهاب العينين في فصل الربيع انك ما تقدرش تستمتع بيه , في موضوعنا النهاردة هنعرض عليك 7 طرق هتساعدك انك تحمي نفسك من حساسية العين المرتبطة بفصل الربيع .

ايه هي حساسية العين او الرمد الربيعي

الرمد الربيعي , هو التهاب وتورم بيصيب الطبقة الشفافة او الأنسجة اللي بتغطي بياض العين و بتبطن الجفون و اللي بنسميها ” ملتحمة العين ”

الرمد الربيعي بيصيب الاطفال و الكبار , وغالبا بيكون مرتبط بالاستعداد الوراثي للحساسية بشكل عام , فبحسب الدراسات  70% من مرضى الرمد الربيعي كان فيه حد في تاريخهم العائلي بيعاني من واحد من أمراض الحساسية سواء الربو أو حساسية الجيوب الأنفية أو حساسية الجلد .

اكثر فئه بتكون معرضة للمرض هي  الأطفال و الشباب , وبيلاحظ ان أعراضه بتقل مع تقدم العمر .

أسباب الرمد الربيعي

  • الاستعداد الوراثي للحساسية
  • درجة الحرارة العالية
  • حبوب لقاح النباتات و الازهار.
  • التراب و الغبار .
  • أشعة الشمس فوق البنفسجية.

اعراض الرمد الربيعي

زي ما قلنا  في المقدمة أن أعراض الرمد الربيعي  أو التهاب العيون في الربيع بتكون …..

  • احمرار العينين
  • حكة في العين
  • تورم أو انتفاخ
  • افرازات بيضاء من العينين
  • دموع
  • وجع أو ألم في العينين

رمد ربيعي للاطفال

أسباب الرمد الربيعي عند الاطفال هي نفس الأسباب عند الكبار و اللي سبق و ذكرناها في جزء ” اسباب الرمد  الربيعي” , وطرق العلاج والوقاية بتكون هي نفس الطرق للكبار و الاطفال و اللي هنتكلم عنها في الاجزاء الجايه من موضوعنا .

اسئلة شائعة عن حساسية العين

هل الرمد  الربيعي او حساسية العين مرض معدي ؟

الرمد الربيعي مرض مش معدي

هل بيستمر المريض يعاني  من الرمد الربيعي طول السنه ؟

الرمد الربيعي مرض موسمي و بالتالي هو مرتبط بفصل الربيع , علشان كده بتظهر اعراضه على المريض في فترات تغيير الفصول و خصوصا الربيع .

هل الرمد الربيعي بيسبب رؤية اجسام  أمام العين ؟

في بعض الأحيان بتكون أعراض الرمد الربيعي هو أن المريض بيشوف اجسام امام عينه

هل الرمد الربيعي يعتبر مرض مزمن ؟

الرمد الربيعي بالفعل مرض مزمن , علشان كده يُفضل المتابعة دايما مع الدكتور لتخفيف أعراضه .


تقدر تحجز عند اشطر دكتور عيون  عن طريق منصة حجز الأطباء كلينيدو 


احــجــــز النـــهاردة


هل فيه فرق بين حساسية العين والرمد الربيعي ؟

الرمد الربيعي هو نوع من أنواع حساسية العين و لكنها حساسيه موسميه مرتبطه بالربيع , و ده الفرق الاساسي بين حساسيه العين الشائعة و الرمد الربيعي .

7 طرق للحماية من حساسية العين و الرمد الربيعي

1- استخدم نظارات الشمس

استخدم نظارات الشمس اللي بتحمي من الاشعه الفوق بنفسجيه , واستخدام القبعه بيساعد على الحمايه من اشعه الشمس الضارة بالعين , خصوصا ان فترة الربيع بتكون هي الفتره اللي بتزيد فيها الخروجات والفسح في الاماكن المفتوحه .

مهم برضه انك تستخدم النظارات الشمسية حتى في الايام اللي فيها غيوم , لان افتكر دايما الهدف منها هو الحمايه من الاشعه الفوق بنفسجيه , لان التعرض لفترات طويلة للأشعة الفوق بنفسجية غير انه بيتسبب في زيادة اعراض الرمد الربيعي الا انه كمان بيؤدي لالتهاب الملتحمة الضوئي و بيسمي  بـ ” العمى الثلجي ” , وبيؤدي إلى إعتام في عدسة العين بسبب نمو غير سرطاني على القرنية .

2- غسل اليدين بالصابون

علشان تحمى نفسك بشكل عام  من معظم أنواع العدوى الفيروسية أو البكتيرية او الجرثومية اغسل ايديك باستمرار , وده بينطبق برضه علي العين , فعلشان تحمي عينيك من اي عدوي اغسل ايديك باستمرار و تجنب دعك عينيك .

3- تجنب التعرض للكلور في حمام السباحة

في الربيع و الصيف معظمنا بيحب يمارس السباحة بانتظام وده بيخلي العين تتعرض للكلور , وعلى  قد ما الكلور هدفه حمايتك من الجراثيم إلا أنه برضه بيكون مؤذي للعين , فعلشان تقلل من أعراض حساسية العين الحادة و الرمد الربيعي استخدم نظارات للحماية , ده بينطبق برضه علي أي مسطحات مائية تانيه زي البحر مثلا , لان حتي لو مفيش كلور لكن بالتاكيد فيه ملوثات تانيه للعين.

4-  احمي عينيك من الإجهاد الشديد

استخدام أجهزة الموبايل و الكمبيوتر بيزود فرص إصابة العين بالجفاف , الخروج في فصل الربيع و التعرض للضوء الساطع او الدخان بيؤدي لزيادة  حدة أعراض الرمد الربيعي , علشان كده تجنب بقدر الإمكان إجهاد عينيك و استخدم طرق الحماية المناسبة زي النظارات او القبعات .

5- احمي عينين أطفالك من سن صغير

بحسب منظمة الصحة العالمية 80 % من الأشعة البنفسجية اللي بنتعرض ليها طول حياتنا بنتعرض ليها من واحنا اطفال و قبل سن الـ 18 , لان الاطفال بيقضوا وقت كبير بره البيت خصوصا في اوقات الربيع و الصيف  , علشان كده مهم اننا نبدا نحمي عينهم من سن صغير , ده غير أكثر فئتين بتعاني من الرمد الربيعي هم الاطفال و الشباب.

6 – اشرب مياه كتير

شرب المياه بيساعد العين على إفراز الكمية المطلوبة من السوائل المطلوبة للقيام  بوظيفة العين الطبيعية بالتالي تقليل جفاف العين وحمايتها من تطور أي عدوى او أمراض بتصيبها .

أكل الأكلات اللي بتحتوي على عناصر مفيدة للعين بيكون ليه تأثير كبير في حماية العين وتحسين نظرك و منع تطور مشاكل الرؤية الطويلة المدى.

اهم الاكلات المفيدة للعين هي : – لب عباد الشمس , السلمون , البيض , البروكلي , قرع العسل  , الفاصوليا 

7 – استخدم قطرات العين

استخدام قطرات العين بيكون في كثير من الأحيان هو الحل الأنسب لتقليل التهابات العين , أو جفاف العين , او حماية العين بعد العمليات الجراحية , لكن مهم جدا المتابعه مع طبيب يساعدك علي اختيار نوع القطرة المناسب لحالتك . في منصة حجز الأطباء كلينيدو تقدر تحجز دكتور عيون شاطر يتابع معاك و يوصف ليك انسب قطره لحالتك.

في النهاية نحب نؤكد إن فصل الربيع هو الفصل اللي بنستمتع فيه بالجو المعتدل و الخروجات و ممارسة الرياضة , فإذا كنت بتعاني من الرمد الربيعي ده مش معناه انك متقدرش تستمتع بفصل الربيع , كل اللي عليك هو انك تتابع مع الدكتور بتاعك , و تنتظم على طرق حماية عينيك من الرمد الربيعي  , و حساسية العين و تمارس حياتك بشكل طبيعي .

بنتمني ليكم الصحه الكامله لعيونكم مع الاستمتاع  بفصل الربيع.

كلينيدو بتتمني ليكم دايما كل الصحة ,  وبتوفرلكم اشطر الدكاتره في التخصصات المختلفة .


احــجــــز النـــهاردة