إرشادات استخدام المطهرات ضد كورونا - كلينيدو بلوج CliniDo
الرئيسية > الصحة العامة > معلومات طبية > إرشادات استخدام المطهرات ضد كورونا

إرشادات استخدام المطهرات ضد كورونا

إرشادات استخدام المطهرات ضد كورونا

من اهم الخطوات اللي بتاخدها الدول لمقاومة فيروس كورونا هي تعقيم الاماكن خصوصا ان الفيروس يعيش علي بعض الاسطح لايام طويلة  , ولان بحسب منظمة الصحة العالمية الكلور ليه دور فعال في تطهير وتعقيم الأسطح من فيروس كورونا COVID19 الا انها برضه بتحذر من استخدام الكلور لتطهير الايدين او الجسم  بشكل عام  لأنها بتسبب تهيج الأغشية المخاطية  , نزلات شعبية حادة وضيق في التنفس .

علشان كده بنقدملك 5 إرشادات لاستخدام المطهرات بشكل صح لتعقيم اليدين و الاسطح في البيت

جدول المدة اللي بيعيشها فيروس كورونا علي الأسطح

النحاس

4  ساعات
الورق المقوي 24 ساعة
البلاستيك  – الستانلس ستيل  – الفولاذ

72 ساعة

1- تعقيم الأسطح من فيروس كورونا

فيه اكثر من طريقة بتوصي بيها منظمة الصحة العالمية  و معهد التنظبف الامريكي   لتنظيف وتعقيم الأسطح ضد فيروس كورونا كوفيد 19   واهم الاسطح اللي بيكون مهم تعقيمها هي ( الترابيزات , المكاتب  , الموبايل , لوحة مفاتيح الكمبيوتر , مفاتيح الاضاءة , ومقابض الأبواب , الحنفيات , الاحواض  ) .

 تنظيف الأسطح عن طريق الماء و الصابون

واحدة من  الطرق الفعالة  لتنظيف الأسطح هي الماء و الصابون , الخطوة دي مش هي اللي بتطهر الأسطح بشكل تام , لكن الهدف منها تنظيف السطح من الغبار و الأوساخ قبل تعقيمة .

تعقيم الأسطح عن طريق الكلور

الكلور المخفف ليه دور فعال جدا في تدمير فيروس كورونا , و مهم انه يكون مخفف علشان مايؤذيش الجهاز التنفسي  للمتواجدين في البيت لان مضاعفات استنشاق الكلور بكميات كبيرة بتوصل للالتهاب الرئوي .

و لتخفيف الكلور بيتم اضافة 5 معالق كلور على 1 لتر مياه .

بعد كده بيتم رشه على الأسطح, و بنسيبه يجف ,  في حالة تعقيم الأسطح أو الألعاب اللي بتلامس الأكل بيتم شطف السطح بالماء بعد ما بيجف .

بيتم التخلص من قطعة القماش او المناديل اللي بتستخدم للتعقيم .

تعقيم الأسطح عن طريق الكحول

التركيز المناسب للكحول لمقاومة فيروس كورونا هو 70 %  بحسب  مركز مكافحة  الامراض CDC , و لتعقيم الأسطح بالكحول لازم نتاكد ان فيه تهويه كافيه في المكان مع فتح الشبابيك , لان زيادة غاز الإيثانول في المكان بيؤدي للحريق .
ولو هيتم تعقيم اي اجهزه كهربائيه بالكحول لازم نتتاكد من فصل الفيشه عن التيار الكهربي .

2- تعقيم اليدين من فيروس كورونا

غسل اليدين بالماء و الصابون

بسبب الطبيعة الدهنية لغلاف فيروس كوفيد 19  ده بيخلي الصابون افضل حل لتدمير الفيروس من على اليدين , وزي ما معظمنا تابع في الفترات الاخيرة توصيات وزارة الصحة المصرية ومنظمة الصحة العالمية بضرورة ان تكون مده غسل اليدين طويلة لا تقل عن 20 ثانية علشان في الفترة دي الصابون بيدمر الفيروس بشكل كامل , مع غسل اليدين بطريقة صح  زي ما موضح في الشكل.

غسل اليدين كورونا

تعقيم اليدين بالكحول

استخدام الماء والصابون لمقاومة فيروس كورونا المستجد هو أفضل طريقة لتعقيم اليدين , لكن في حالة عدم توفر الماء و الصابون , زي انك تكون في المواصلات او الشارع , ففيه بديل تاني وهو الكحول الإيثيلي بتركيز 70% .

استخدام الكلور لتعقيم اليدين غير صحي تماما لانه بيؤذي الجلد و بيؤدي لتهيج الأغشية المخاطية .

مخاطر الكلور على الجهاز التنفسي

زي ما قلنا ان استنشاق الكلور بكميات كبيرة بيسبب تهيج في الأغشية المخاطية وهي البطانة الموجودة في الأنف, والفم, والشفتين, والجفنين, والأذنين. و في حالات متقدمة من استنشاق الكلور كميات كبيرة  بحسب منظمة الصحة العالمية بيؤدي لـ

  •  كحة  مع إفراز بلغم
  • الإحساس بالاختناق  وضيق التنفس
  • ضيق الصدر
  • سيلان مفرزات الأنف
  • خشونة الصوت
  • الغثيان والقيء
  • الصداع
  • الالتهاب الرئوي
  • نقص الأكسجين
  • توقف القلب
  • تهيج و حرقان في العينين
  • ازدياد إفراز الدمع وتشنج الأجفان
  • حروق في القرنية

ازاي تتعامل مع حد أصيب بتسمم الكلور

تسمم الكلور غير انه بيحصل نتيجة شرب الكلور الا انه ممكن يحصل برضه نتيجة استنشاقه , وبما أن استخدام الكلور فى  التنظيف في معظم البيوت مكثف في الوقت الحالي لمقاومة فيروس كورونا , فعند استنشاق الكلور بكميات كبيرة وظهور اعراض زي ضيق التنفس والكحة , حاول تستنشق هواء نقي عن طريق انك تطلع لمكان فيه هواء او تطلع لنقطه عالية لان الكلور اثقل من الهواء .

في حالة شرب الكلور لازم يتم التوجه للطبيب فورا.

فيروس كورونا وتعقيم الأوراق النقدية

بحسب الدراسات فيروس كورونا   بيعيش على الورق المقوى لمدة بتصل لـ 24 ساعة و علي البلاستيك حوالي  ثلاثة أيام ، ومع ذلك محصلش أي اختبارات على الأوراق النقدية لمعرفة المده اللي بيقدر يعيشها الفيروس عليها لان برضه مفيش مواد ممكن استخدامها لتعقيم الأوراق النقدية بحسب خبراء الحل الافضل دلوقتي هو غسل اليدين بعد استخدام النقود لتجنب فيروس كورونا .

باختصار علي قد ما مهم جدا اننا نستخدم المطهرات لتطهير ايدينا و الأسطح لمقاومة فيروس كورونا إلا أنه مهم جدا اننا نستخدمها باعتدال و بالطريقة الصحيحة علشان ما تسببش مشاكل صحية تانيه .

في كلينيدو بنتمي ليكم كل الصحة دايما . 

للحجز عند اشطر دكاترة في التخصصات المختلفة 


احــجــــز النـــهاردة